flag-en-small

سازمان های حقوقی و دستورالعمل های صنعت توزین

صنعت توزین

وزن یک ویژگی قابل اندازه گیری و شناخته شده در جهان است و صنعت توزین و ساخت تجهیزات این حوزه نیز، یکی از بخش های پررونق صنعت در دنیا است. مقررات استفاده از وزن در معاملات تجاری، قوانین حمل و نقل جاده ای و تولید تجهیزات استاندارد کاربرد فراوانی دارد. در همین راستا، به دلیل ایجاد هماهنگی بین‌المللی و تدوین دستورالعمل‌های اجرایی، برخی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به توزین دایر شده است؛ این نهادها به درک بیشتر افراد از صنعت توزین کمک می‌کنند و رویه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی را ابلاغ می‌ کنند.

صنعت توزین

الزامات توزین جاده ای

صرف نظر از آنچه کامیون ها حمل می‌ کنند، متولیان حمل و نقل حداکثر وزن مجاز در جاده های مختلف را تعیین و به صورت عمومی منتشر می‌ کنند.  

اغلب مقررات مرتبط با صنعت توزین، با در نظر گرفتن حداکثر وزن وارده بر محور منتشر می‌ شود؛ اما در مواردی، وزن مجاز بر اساس نوع وسیله نقلیه نیز تعیین و ابلاغ می‌ گردد. در ایران، وزارت راه و شهرسازی متولی تدوین مقررات حمل بار جاده ای است.

در اکثر مواقع عبور از حد مجاز اعلام شده با جریمه‌های سنگینی روبرو خواهد شد، چرا که جابجایی بار بیشتر از حداکثر میزان تعیین شده، امکان بروز خسارات جانی و مالی را افزایش خواهد داد. برای اطمینان پیدا کردن از میزان دقیق وزن محموله، از باسکول مناسب استفاده می شود. برای توزین کامیون‌ ها از باسکول ۵۰ تنی یا کامیون کش و برای توزین تریلی ها نیز، از باسکول ۶۰ تنی یا تریلی کش استفاده می شود.

قانون گذاران صنعت توزین

مترولوژی (اندازه شناسی) به عنوان “مطالعه علمی اندازه گیری” تعریف می‌ شود. در هر حوزه صنعتی، سازمان‌ هایی برای تدوین استانداردها فعالیت دارند. این سازمان‌ها زبان و ادبیات افراد را در سرتاسر جهان درمورد آن صنعت یکپارچه می‌ کنند.

در صنعت توزین و به ویژه در بخش توزین جاده ای، آژانس‌هایی از قبیل OIML، NIST و NTEP، گواهینامه های تجهیزات و قطعات و الزامات عملکرد آنها را تدوین و منتشر می‌ کنند.

آژانس OIML 

در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی، استاندارد OIML که برای باسکول جاده ای و لودسل تهیه شده است، مورد تایید است و در بخش های مختلف صنعت توزین اجرا می‌ شود. سازمان OIML، در کشور فرانسه مستقر است و فعالیت هایی را با تمرکز بر باسکول های جاده ای با کاربردهای تجاری انجام می دهد.

صنعت توزین

این آژانس به طور منظم مجموعه‌ای از توصیه‌ها، راهنمایی‌ها، گزارش‌ها و اسناد خود را به روز می‌ کند. دستگاه‌هایی که با مشخصات OIML مطابقت دارند، دارای گواهینامه ای از همین آژانس خواهند بود. این سازمان برای هر بخش از یک باسکول جاده ای مانند لودسل و صفحه باسکول قوانین و مقررات متفاوتی ارائه می‌ دهد. به عنوان مثال، سند OIML R 60 این سازمان، مشخصه‌های عملکردی لودسل‌ ها را بیان می‌ کند.

آژانس های NIST و NTEP

در کشور آمریکا، مقررات صنعت توزین و باسکول جاده ای توسط موسسه ملی استانداردها و فناوری (NIST) تعیین می‌ گردد. مواردی از قبیل مشخصات فنی، مدارک تست و بازرسی و سایر الزامات فنی برای ادوات توزین از قبیل باسکول جاده ای در سندی با نام هندبوک ۴۴ (Handbook 44 یا H-44 ) که توسط این سازمانتالیف شده، بیان شده و به صورت سالانه مورد بازبینی و بروزرسانی قرار می گیرد. سند H-44، علاوه بر ارائه مشخصات عمومی یک باسکول جاده ای، الزامات کاربر و یا وظایفی را که کاربر و مالک باسکول بایستی انجام دهند را نیز، پوشش می‌ دهد.

باسکول‌ های جاده ای که در آمریکا برای کاربردهای تجاری در نظر گرفته می‌ شوند بایستی گواهینامه ارزیابی (NTEP) را داشته باشند. NTEP نشان می‌ دهد که باسکول جاده ای مطابق با الزامات NIST H-44 آزمایش شده و مورد تایید است.

متخصصان فنی شرکت پند کاسپین با مطالعه دقیق این استانداردها، در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد الزامات قابل اجرا در کشور ایران را بر روی باسکول های جاده ای تولیدی خود پیاده سازی کرده‌اند و از این حیث، باسکول تولید شده در شرکت ما با باسکول‌ های تولیدی خارج از ایران از لحاظ کیفی برابری می‌ کند.

صنعت توزین

دیگر سازمان‌های قانون گذار

بسیاری از کشورها در سراسر جهان استانداردهای سازمان‌های فوق را تایید می‌ کنند. بسیاری از آنها باسکول‌هایی را تایید می‌ کنند که دارای گواهینامه از یکی از این مراکز باشند. مرجع صنعت توزین هر کشور می‌ تواند علاوه بر استانداردهای بال، برخی جزئیات دیگر را نیز لحاظ کند. در ادامه، دو مثال از این مورد را مشاهده می‌ کنید.

 کشور کانادا

آژانس کانادایی Measurement Canada اشاره می کند که لودسل در دستگاه‌های تجاری باید با مقررات NTEP یا OIML مطابقت داشته باشد.

منبع: بولتن M-25

کشور استرالیا

موسسه ملی اندازه گیری (NMI) در استرالیا آزمایشات و گواهینامه‌های تکمیلی را برای لودسل‌ های تجاری بر اساس استانداردهای OIML انجام می‌ دهد.

منبع: NMI R 60

در مجموع، بهتر است قبل از راه اندازی و کار با باسکول جاده ای، از استانداردهای موجود در صنعت توزین آگاه باشید. به همین منظور، کارشناسان فروش شرکت صنعتی پند کاسپین با مطالعه دقیق این استانداردها، موضوعات مهم این حوزه را در قالب مشاوره خرید به شما ارائه می‌ دهند و با تکیه بر این موارد، می‌ توانید انتخاب درستی داشته و باسکول جاده ای خریداری شده را در حالت استاندارد استفاده کنید.  

برچسب‌ها
اتاقک باسکول جاده ای انواع لودسل باسکول باسکول باسکول جاده ای تریلی کش باسکول جاده ای ۵۰ تنی باسکول دست دوم باسکول کارکرده تازه‌های صنعت تنوع انسانی جعبه اتصال باسکول جاده ای خرید اندیکاتور باسکول پند خرید باسکول تریلی کش در شیراز خرید باسکول جاده ای در شیراز خرید باسکول جاده ای در قم خرید باسکول دست دوم خرید باسکول کامیون کش در شیراز خرید باسکول ۶۰ تنی خرید نمایشگر باسکول جاده ای خرید نمایشگر باسکول پند راه اندازی اتاقک باسکول رفتار سازمانی ساخت اتاقک باسکول صفحه باسکول صفحه باسکول بتنی صفحه باسکول جاده ای صفحه باسکول فلزی طراحی محل نصب باسکول جاده ای علم مدیریت فونداسیون باسکول جاده ای قیمت باسکول جاده ای لوازم جانبی باسکول جاده ای لودسل لودسل آنالوگ باسکول جاده ای لودسل باسکول جاده ای لودسل توزین در وسیله نقلیه لودسل دیجیتال باسکول جاده ای مقالات تخصصی نصب باسکول جاده ای در قم نصب باسکول ۵۰ تنی نصب باسکول ۸۰ تنی نمایشگاه صنعت معدن زمین شناسی و صنایع وابسته نمایشگاه مشهد نمایشگر باسکول پند چیدمان باسکول جاده ای کیهان کیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تنها با چند کلیک