flag-en-small

کاربرد باسکول جاده ای در صنعت کاشت پسته

باسکول-پسته

باسکول جاده ای، یکی از پرکاربردترین ابزارهای توزین در صنعت کشاوری به ویژه بخش کشت و برداشت پسته است. پسته به عنوان اولین کالای مهم در بخش صادرات محصولات كشاورزی ایران، از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارای اهمیت زیادی است و همیشه مورد توجه بازرگانان ایرانی قرار گرفته است.

بر طبق آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای دولتی در زمینه درآمدزایی ناشی از صادرات، حدود ۱۰ درصد از درآمدهای غیرنفتی كشور، حاصل كشت و صادرات محصول پسته بوده و افزون بر یک میلیون نفر از جمعیت فعال ایران در صنعت تولید پسته اشتغال دارند. این در حالی است كه به گفته كارشناسان تنگناهای ناشی از روند افزایشی شوری و كم آبی مناطق حاشیه كویر، تداوم پدیده خشكسالی و تغییرات اقلیمی ناشی از آن، پسته را به آخرین محصول كشاورزی قابل كشت در بیشتر مناطق پسته خیز ایران تبدیل كرده است. آخرین محصول قابل ‌كشت بدین مفهوم است كه اگر باغ‌های پسته از بین بروند هیچ محصول دیگری قابل كشت نیست لذا مرحله بعدی در مناطق پسته خیز كشور، پیشرفت كویر و بیابانزایی خواهد بود.

از این حیث، پسته دارای ویژگی تاب آوری بالایی در مقابل تغییرات اقلیمی است و کشور عزیزمان ایران همچنان می‌تواند با توسعه این محصول کشاورزی به چرخه اقتصاد کمک کند. توسعه زیرساخت توزین و انبارداری این محصول به وسیله استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند انواع مدل های باسکول جاده ای، می‌تواند سرعت عمل کشاورزان را به شدت افزایش دهد و به آنها کمک کند محصولات خود را با سرعت و دقت بالایی از باغ‌های پیشته روانه بازار کنند.

مناطق مناسب برای کشت پسته

در کشور ما شهرهای مختلفی دارای شرایط مناسب برای تولید پسته هستند ولی اگر بخواهیم مناطق مناسب کاشت پسته در ایران را معرفی کنیم؛ معمولا اولین گزینه ها، شهر های رفسنجان و دامغان در استان سمنان هستند. هرچند این شهر ها در گذشته دارای بیشترین میزان تولید پسته در ایران بودند و کیفیت پسته تولیدی در آن ها نیز بسیار بالا بود اما با توجه به گرم شدن دمای هوا در این مناطق در سال های اخیر، کیفیت پسته‌ این شهرها به مرور کاهش یافته است. در سال‌های اخیر، شهرهایی مثل بناب و شهرهای استان خراسان، بپسته بسیار با کیفیتی تولید کرده اند؛ همچنین شهرهای جوین، فیض آباد، ورامین، یزد، رفسنجان، کاشان، هرات، مهریز و نیریز نیز، جزو شهرهای پرکشت پسته در ایران محسوب می‌شوند. این نکته را باید مد نظر قرار دهیم که برای کاشت پسته، می بایست زمینی را انتخاب کنیم که خاک با کیفیت متوسطی داشته باشد و عمق خاک سه متر باشد. در آخر لازم به ذکر است کشورهای پیشتاز در تولید پسته به ترتیب شامل ایران، آمریکا، ترکیه و سوریه هستند.

فرآوری پسته به چه صورت است؟

پسته اگرچه جزو گیاهان تقریبا مقاوم به شرایط مختلف اقلیمی است اما با این حال، خاک و آب و هوای محیط کشت این گیاه می بایست شرایط خاصی داشته باشد. مهم ترین شرایط آب و هوایی برای رشد درختان پسته عبارتند از:
• خاک شور نباشد و از حاصل خیری نسبی برخوردار باشد.
• آب زیاد شور نباشد. (EC زیر ۱۰۰۰۰ باشد.)
• امکان آبیاری به میزان حدود هفت روز برای نهال های هیبریدی و یا سنتی میسر باشد.
باید به این نکته توجه داشت که پسته در اکثر نقاط ایران، قابل رویش هست اما با توجه به تغییرات شدید اقلیمی ایران در دهه های اخیر، بسیاری از نقاطی که قبلا مساعد بودند، در حال حاضر قابلیت کشت این گیاه را ندارند و در مقابل، بسیاری از نقاطی که قبلا مساعد کشت پسته نبودند، الاندر حال حاضر مناسب و مستعد کشت اقتصادی پسته هستند.
خاک، به عنوان بستر رشد درختان و آب، به عنوان جریان دهنده کلیه مواد غذایی، از اساسی ترین فاکتورهای استقرار و رشد درختان هستند. با توجه به تنوع آب و خاک، شناخت دقیق از وضعیت این دو فاکتور، منجر به تصمیم گیری هدفدار در انتخاب محل احداث باغ پسته می گردد. درختان پسته در خاک‌های غنی، شنی لومی و با عمق زیاد و با EC آب و خاک پایین تر محصول خوب محصول می‌دهند و از این رو، احداث باغات پسته در آب و خاک مرغوب، باصرفه تر و اقتصادی است و برگشت سرمایه صرف شده در این راه نیز، سریع‌تر خواهد بود.

برای باغات پسته چه نوع از باسکول جاده ای مناسب است؟

به طور کلی باسکول جاده ای یکی از اصلی ترین ابزارهای توزین است که در باغات پسته و متناسب با حجم کشت، میزان ورودی و خروجی و… این باغات مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوع باغ پسته و در نظر گرفتن حجم ورودی‌ها و خروجی‌های این واحدها، می‌توان از انواع باسکول جاده ای تریلی کش، باسکول جاده ای کامیون کش و باسکول جاده ای نیسان کش یا به اصطلاح باسکول ۶۰ تنی، باسکول۵۰ تنی و در مواردی نیز، از باسکول ۷ تنی استفاده کرد؛ البته، به طور معمول، استفاده از باسکول جاده ای تریلی کش در باغات بزرگ و استفاده از باسکول جاده ای کامیون کش در باغداری های کوچک رواج بیشتری دارد.

سورتینگ های پسته نیاز به باسکول جاده ای دارند؟

معمولا صادر کنندگان و فروشندگان پسته، به دستگاهی که بتواند جنس درجه یک و مرغوب را از اجناس درجه ۲ و حتی ۳ جدا نماید بسیار نیاز دارند. پسته، تنوع زیادی دارد به طوری که حتی شاید برخی از ما، هنوز بهترین نوع این محصول خوشمزه را مصرف نکرده باشیم. دستگاه سورتینگ پسته یا “دستگاه مولتی کالر سورتر خشکبار” دستگاهی مناسب برای سورتینگ یا جداسازی محصولاتی از قبیل پسته، انواع بادام، فندق، انواع کشمش، انواع تخمه و…… به دو روش ریزشی و بلت ( نوار نقاله ای) است که می تواند ضایعات را از محصول اصلی تفکیک کند.
با توجه به اینکه واحد های سورتینگ پسته، اقدام به توزین مواد ورودی و همچنین محصولات خروجی خود می‌کنند، استفاده از انواع مدل های باسکول جاده ای برای کنترل هرچه دقیق‌تر محصولات این واحدها از لحاظ وزنی و همچنین جلوگیری از ضررهای پنهان در سندهای حسابداری، اجتناب ناپذیر است.

باسکول جاده ای

لزوم نصب و استفاده از باسکول جاده ای در باغات پسته و واحدهای سورتینگ

همانطور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم؛ با نصب باسکول جاده ای، کنترل بیشتر و دقیق‌تری بر ورود مواد اولیه و خروج محصولات و تولیدات اعمال کرد؛ علاوه بر این موضوع، نظارت بر روی کیفیت و نجوه توزین محصولات به واسطه استفاده از مدل های مختلف باسکول جاده ای به راحتی صورت می‌گردد و هر مشکلی در فرایند توزین نیز، به آسانی قابل پیگیری خواهد بود. از دیگر مزایای نصب باسکول جاده ای در این واحدهای صنعتی، قابلیت گزارش‌گیری ساده برای کنترل رکوردهای ثبت شده از فروشنده های خاص و افزایش نظارت بر این امور است. با توجه به اینکه اکثر باغداری ها به دلیل دوری از آلودگی های محیطی، در خارج از بافت شهری احداث می‌شوند؛ توصیه می کنیم که به منظور کاهش رفت و آمد و صرفه‌جویی در زمان و هزینه، باسکول جاده ای در محل کشت و زراعت نصب شود. 

برچسب‌ها
اتاقک باسکول جاده ای انواع لودسل باسکول باسکول باسکول جاده ای تریلی کش باسکول جاده ای ۵۰ تنی باسکول دست دوم باسکول کارکرده تازه‌های صنعت تنوع انسانی جعبه اتصال باسکول جاده ای خرید اندیکاتور باسکول پند خرید باسکول تریلی کش در شیراز خرید باسکول جاده ای در شیراز خرید باسکول جاده ای در قم خرید باسکول دست دوم خرید باسکول کامیون کش در شیراز خرید باسکول ۶۰ تنی خرید نمایشگر باسکول جاده ای خرید نمایشگر باسکول پند راه اندازی اتاقک باسکول رفتار سازمانی ساخت اتاقک باسکول صفحه باسکول صفحه باسکول بتنی صفحه باسکول جاده ای صفحه باسکول فلزی طراحی محل نصب باسکول جاده ای علم مدیریت فونداسیون باسکول جاده ای قیمت باسکول جاده ای لوازم جانبی باسکول جاده ای لودسل لودسل آنالوگ باسکول جاده ای لودسل باسکول جاده ای لودسل توزین در وسیله نقلیه لودسل دیجیتال باسکول جاده ای مقالات تخصصی نصب باسکول جاده ای در قم نصب باسکول ۵۰ تنی نصب باسکول ۸۰ تنی نمایشگاه صنعت معدن زمین شناسی و صنایع وابسته نمایشگاه مشهد نمایشگر باسکول پند چیدمان باسکول جاده ای کیهان کیا

2 پاسخ

  1. ممنون از مطالب مفیدی که می‌گذارید، ما برای باغمون تو رفسنجان باسکول نیاز داریم، شرایط و قیمت رو می‌فرمایید؟

    1. سلام دوست بزرگوار، لطفاً با شماره 0218380200 و یا 09120455250 تماس بگیرید یا شماره خود را برای ما ارسال کنید تا مشاوره رایگان تقدیم شما کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تنها با چند کلیک