flag-en-small

آشنایی با استاندارد OIML لودسل ها

استاندارد OIML

استاندارد OIML یکی از معتبرترین استانداردهای جهانی برای تعیین شرایط ساخت لودسل ها است. استانداردسازی یکی از راه‌هایی است که به ما کمک می‌کند تا یک زبان واحد را در سرتاسر دنیا برای انجام امور مشترک جهانی و مهندسی استفاده کنیم. لودسل نیز مانند سایر محصولات مهندسی و ابزار دقیق، نیاز به استاندارد سازی دارد و به همین جهت، از این استاندارد برای تعیین شرایط ساخت و کیفیت این محصول استفاده می شود.

سازمان بین‌المللی اندازه شناسی قانونی (International Organization of Legal Metrology) که به اختصار OIML نامیده می‌شود، در سال ۱۹۵۵ میلادی به عنوان یک سازمان بین دولتی تاسیس شد. وظیفه این سازمان شامل تدوین استانداردهای وسایل اندازه گیری و همچنین، تهیه و تدوین مدارک لازم در زمینه الزامات مترولوژیکی برای آن دسته از وسایل اندازه گیری است که باید مورد کنترل قانونی قرار گیرند.

استفاده از استاندارد OIML برای محصولات مختلف و تعیین و ترویج الزامات این سازمان، رویه‌های اندازه‌شناسی را با هدف تسهیل تجارت بین المللی ایجاد کرده است که تضمین کننده این موضوع است که مدارک و اسناد صادر شده در مورد وزن یک کالا در یک کشور با مدارک مشابه در کشور دیگر سازگار باشد.

یکی از اصلی ترین وظایف این سازمان، ایجاد زبان مشترک بین کلیه کشورهای عضو سیستم متریک است به طوری که هر فرد در هر گوشه از جهان، از اصطلاحات مطرح شده در این زمینه برداشت کاملا یکسان با فرد دیگر داشته باشند. از این رو، این سازمان در سال ۱۹۷۸ میلادی اقدام به انتشار واژه‌نامه‌ای تحت عنوان “واژه نامه بین‌المللی اصطلاحات عمومی و اساسی در مترولوژی” نمود.

شایان ذکر است که تهیه استاندارد OIML تنها بخشی از فعالیت های این سازمان است و سایر فعالیت های OIML تنها به صنعت توزین خلاصه نمی‌شود. از جمله فعالیت‌های دیگر این سازمان می‌توان به تهیه استانداردهای مورد نیاز برای سنجش سرعت، دستگاه های اندازه گیری رطوبت و دستگاه های مرتبط با محیط زیست مانند اندازه گیری آلودگی اگزوز اشاره کرد.

استاندارد OIML

از زمان تأسیس OIML، این سازمان تعدادی دستورالعمل‌ را برای کمک به اعضای خود، به ویژه کشورهای در حال توسعه تدوین کرده است تا این کشورها نیز بتوانند سیستم اندازه گیری را در کشور خود استاندارد سازی کنند.

سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی یک سازمان “پیمان بین دولتی” است که اعضای آن شامل دو گروه به شرح زیر هستند:

۱- اعضاء دولتی: کشورهایی که در فعالیت های فنی کمیته ها از جمله تعیین استاندارد OIML حضور فعال دارند.

۲- اعضای متناظر: کشورهایی که به صورت ناظر در OIML حضور دارند.

ساختار OIML

OIML از کمیته های فنی (TCs)، کمیته های فرعی (SCs) و گروه های پروژه ای (PGs) متشکل از نمایندگان کشورهای عضو برای توسعه مقررات و استانداردهای مدل تشکیل شده است. اجماع بین‌المللی در اندازه‌شناسی قانونی از طریق فعالیت‌های TC ،SC و PG حاصل می‌شود. ترکیب TCs ،SCs و PGs شامل نمایندگان کشورهای عضو و نماینده رابط از سازمان‌های فنی و استاندارد بین‌المللی، انجمن‌های تولیدکنندگان و نهادهای نظارتی منطقه‌ای است. کارشناسان این سازمان با هماهنگی یک دبیرخانه یا یک کنفرانس، دستورالعمل‌های فنی بین‌المللی از جمله استاندارد OIML را برای سنجش عملکرد اندازه‌شناسی و روش‌های آزمایش ابزار اندازه‌گیری مشمول کنترل‌های قانونی تدوین می‌کنند. TC ها بر اساس نظم اندازه گیری عمومی فعالیت می‌کنند؛ SC ها انواع خاصی از ابزارهای اندازه گیری را برای توسعه استانداردها مورد بررسی قرار می‌دهند و در نهایت، PG ها نیز بر روی پروژه های فردی تمرکز کرده و پس از اتمام ماموریت، دیگر وجود خارجی ندارند و مسئولیت آنها پایان می‌یابد.

استاندارد لودسل و سازمان ملی استاندارد ایران

سازمان ملی استاندارد ایران از سال ۱۳۳۷ و بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی در آن زمان، عضو سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی OIML شد. تاییدیه ای که به وسایل اندازه گیری در یک کشور داده می شود متناسب با تمامی کشورها است؛ به طور مثال، دو نمونه استاندارد OIML شامل استاندارد OIML R76 دستگاه‌های توزین غیر خودکار و یا استاندارد  OIML R60، نشان‌دهنده مقررات اندازه شناسی برای لودسل ها هستند که در همه دنیا تعریفی یکسان دارد و از جمله استانداردهای لودسل ها محسوب می‌شوند.

 

لودسل‌ های معتبر، دارای استـانداردهای مختلفی از قبیل استاندارد OIML هستند كه این اسـتاندارد، بیانگر كیـفیت ساخت و دقت اندازه گیری وزن است و به همین دلیل، سنجش وزن محموله توسط لودسل هایی كه فاقد این استانداردها باشند، قابل اطمینان نخواهد بود.

استاندارد OIML

جهت آشنایی با سایر استانداردهای رعایت شده در لودسل های باسکول جاده ای پند و همچنین استعلام قیمت باسکول و یا لودسل با کارشناسان پند کاسپین در تماس باشید.

برچسب‌ها
اتاقک باسکول جاده ای انواع لودسل باسکول باسکول باسکول جاده ای تریلی کش باسکول جاده ای ۵۰ تنی باسکول دست دوم باسکول کارکرده تازه‌های صنعت تنوع انسانی جعبه اتصال باسکول جاده ای خرید اندیکاتور باسکول پند خرید باسکول تریلی کش در شیراز خرید باسکول جاده ای در شیراز خرید باسکول جاده ای در قم خرید باسکول دست دوم خرید باسکول کامیون کش در شیراز خرید باسکول ۶۰ تنی خرید نمایشگر باسکول جاده ای خرید نمایشگر باسکول پند راه اندازی اتاقک باسکول رفتار سازمانی ساخت اتاقک باسکول صفحه باسکول صفحه باسکول بتنی صفحه باسکول جاده ای صفحه باسکول فلزی طراحی محل نصب باسکول جاده ای علم مدیریت فونداسیون باسکول جاده ای قیمت باسکول جاده ای لوازم جانبی باسکول جاده ای لودسل لودسل آنالوگ باسکول جاده ای لودسل باسکول جاده ای لودسل توزین در وسیله نقلیه لودسل دیجیتال باسکول جاده ای مقالات تخصصی نصب باسکول جاده ای در قم نصب باسکول ۵۰ تنی نصب باسکول ۸۰ تنی نمایشگاه صنعت معدن زمین شناسی و صنایع وابسته نمایشگاه مشهد نمایشگر باسکول پند چیدمان باسکول جاده ای کیهان کیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تنها با چند کلیک